دوربین مداربسته و دانشنامه اصطلاحات فنی

در این بخش عبارات و اصطلاحات فنی در زمینه دوربین های مداربسته، تجهیزات حفاظتی، شبکه و … به اختصار توضیح داده شده است. برخی از این اصطلاحات عمومی بوده و برخی دیگر مختص شرکت داهوا می باشد. برای مثال کلمه PTZ یک اصطلاح عمومی مربوط به دوربین مداربسته است ولی کلمه starlight یک تکنولوژی خاص از شرکت داهوا می باشد. در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

توجه داشته باشید که این بخش همواره در حال تکامل و به روز رسانی است. لذا خواهشمندیم نقطه نظرات و پیشنهادات خود را جهت اصلاح، تکمیل و بهبود هر چه بهتر این دانشنامه از طریق یکی از راه های ارتباط با ما در میان بگذارید. همچنین در صورتی که موضوع مد نظر خود را در این بخش پیدا نکردید می توانید به سایت جامع داهوا ویکی مراجعه نمایید.

مخفف عبارت Closed Circuit Television و به معنای تلویزیون مداربسته می باشد. اما در اصطلاح عام CCTV به معنی سیستم دوربین مداربسته می باشد.

سرنام کلمات Digital Video Recorder و به معنای ضبط کننده ی تصویر دیجیتال می باشد. DVR (دی وی آر) دستگاهی است که دوربین های مداربسته به آن متصل می شود و کار اصلی این دستگاه ضبط تصویر دوربین های مداربسته می باشد. همچنین مدیریت دوربین ها، اتصال به شبکه و دیگر تنظیمات نیز در این دستگاه صورت می گیرد. دوربین های آنالوگ (CVBS)، و انواع دوربین های HD با فناوری های مختلف اعم از AHD، HDCVI، HDTVI و حتی دوربین های تحت شبکه از جمله دوربین هایی هستند که دستگاه های DVR امکان دارد از یک یا برخی از آنها پشتیبانی کنند. تعداد دوربینی که می توان به یک دستگاه متصل نمود بستگی به تعداد کانال آن دارد. دستگاه های ۴ کانال، ۸ کانال، ۱۶ کانال، ۳۲ کانال و ۶۴ کانال از دستگاه های رایج بازار هستند.

سرنام کلمات Network Video Recorder  و به معنای ضبط کننده تصویر تحت شبکه می باشد. NVR (ان وی آر) دستگاهی است که دوربین های مداربسته تحت شبکه (دوربین های IP) توسط یک سوئیچ به آن متصل می شوند و وظیفه اصلی آن ضبط تصاویر دوربین ها می باشد. همچنین کلیه امور مربوط به مدیریت دوربین ها و تنظیمات آنها در NVR انجام می شود. معمولا NVR ها ۴ کانال، ۸ کانال، ۱۶ کانال، ۳۲ کانال و ۶۴ کانال می باشند. که تعداد کانال های یک دستگاه معرف تعداد دوربینی است که می توان به آن دستگاه متصل نمود.

به طور کلی دوربین های مداربسته از لحاظ تکنولوژی بکار رفته به سه دسته دوربین های آنالوگ، دوربین های HD و دوربین های تحت شبکه یا اصطلاحا IP تقسیم می شوند. البته اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم دوربین های HD که با فناوری های متفاوت توسط شرکت های مختلف ارائه شدند نوع تکامل یافته ی دوربین های آنالوگ قبل از خود هستند و به نوعی دوربین های آنالوگ قدیمی را منسوخ کردند. دوربین های آنالوگ دوربین هایی هستند که بر بستر کابل های کواکسیال یا RG-59 کار می کنند. در گذشته دوربین های آنالوگ تنها دوربین های موجود در بازار بودند که از کیفیت بالایی برخوردار نبودند. رزولوشن هایی از قبیل CIF و D1 از جمله رزولوشن های این دوربین ها بود که در بهترین شرایط به ۱ مگاپیکسل هم نمی رسید.

پس از چندی دوربین های IP یا تحت شبکه و NVR ها وارد بازار شدند که نسبت به دوربین های آنالوگ رزولوشن های بسیار بالاتری را در کنار قابلیت های مفید و باور نکردنی ارائه کردند. در حال حاضر دوربین های مداربسته IP پیشرفته ترین و با کیفیت ترین دوربین ها را ارائه می کنند. اما مساله اصلی در مورد دوربین های مداربسته IP قیمت بالای آنها بود. ضمن اینکه افرادی که از دوربین های مداربسته آنالوگ استفاده می کردند برای استفاده از این دوربین ها مجبور بودند تمام بستر قبلی خود را با بستر کابل های شبکه جایگزین کنند که هزینه بیشتری را به آنان تحمیل می نمود.

در نهایت نسل دوربین های HD به بازار معرفی شد. دوربین های HD با نام ها و استاندارد های متفاوت توسط شرکت های سازنده دوربین های مداربسته ارائه شدند. برای مثال فناوری HDCVI توسط شرکت داهوا ارائه شد. این فناوری ها در عین ارائه تصاویر با رزولوشن های چند مگاپیکسلی، قیمت مناسب نسبت به دوربین های IP ارائه نمود. همچنین این دوربین ها بر بستر کابل های کواکسیال کار می کردند که برای افرادی که از دوربین های آنالوگ استفاده می کردند بسیار مقرون به صرفه بود. فناوری HD همواره به عنوان یک رقیب سرسخت برای فناوری IP به شمار می رود.

این آدرس توسط ISP ارائه می شود و با هر بار روشن کردن کامپیوتر تغییر می کند. این آدرس از آی پی استاتیک امنیت بیشتری دارد.

دوربین های بولت یکی از انواع دوربین های مداربسته از لحاظ شکل ظاهری می باشند. این دوربین ها از دارای ظاهری کشیده هستند که معمولا به صورت استوانه ای یا مکعب مستطیل می باشند. دوربین های بولت برای نصب در فضاهای بیرونی مناسب تر هستند.با توجه به ضد آب بودن بدنه این دوربین ها و شکل خاصشان برای محیطهای بیرونی یا شرایط سخت آب و هوایی مناسب هستند.

دوربین های دام یکی از انواع دوربین های مداربسته از لحاظ شکل ظاهری می باشد. شکل فیزیکی این دوربین ها مانند نیمکره است که به همین جهت به دوربین های گنبدی شکل هم معروف هستند. همچنین از آنجایی که این دوربین ها زیر سقف نصب می شوند به آنها دوربین های سقفی هم گفته می شود. لذا این دوربین ها ویژه نصب در فضاهای داخلی هستند ولی برای نصب این دوربین ها در فضاهای بیرونی که سقف وجود ندارد می توان به کمک پایه دام آن را بر روی دیوار نصب کرد.

دوربین های آی بال به معنای چشم توپی هستند. اگر کیس اصلی این دوربین ها از پایه خود خارج شوند مانند توپ به شکل کاملا کروی هستند. این دوربین ها معمولا در بازار به این نام شناخته نمی شوند و طبق یک اشتباه متدوال به آنها دوربین دام می گویند. البته این اشتباه خیلی هم بی دلیل نیست و شاید بخاطر شباهتی است که این دوربین ها با دوربین های دام در نحوه نصب شدن دارد. چرا که هر دو از دسته دوربین های سقفی محسوب می شوند. و برای نصب آنها روی دیوار باید از پایه دام استفاده نمود.

دوربین های اسپید دام (Speed Dome) دوربین هایی هستند که به علت خاصیت چرخشی یا گردانی، قابلیت کنترل و تغییر جهت تصویر برداری تا ۳۶۰ درجه را دارا می باشد. همچنین به خاطر داشتن خاصیت PTZ (Pan Tilt Zoom) قابلیت بزرگنمایی واقعی (Optical Zoom) از راه دور را دارد. این کنترل از طریق منوی دستگاه DVR یا NVR که دوربین PTZ به آن متصل است انجام می شود. برای سهولت در کار کنترل می توان از کیبورد های مخصوص نیز استفاده کرد.
این دوربین ها معمولا نسبت به دوربین های دام و بولت سیستم پیچیده تر، اندازه بزرگتر و قیمت بالاتری دارند. دوربین های اسپید دام معمولا روی یک پایه بلند و در ارتفاع بالا نصب می شوند. این دوربین ها برای نصب در محیط های باز و وسیع از جمله محوطه ی دانشگاه، پارکینگ های رو باز، چهار راه ها و میدان های شهر و … که نیاز به نظارت دارد، استفاده می شود.

کوچکترین واحد در یک تصویر است که در دوربین های IP استفاده می شود.

شاید ابتدایی ترین و در عین حال اصلی ترین مشخصه یک دوربین مداربسته رزولوشن تصویر آن باشد. رزولوشن تصویر یک دوربین تعداد پیکسلی است که در تصویر وجود دارد. بیشتر اوقات این تعداد پیکسل برای عرض و ارتفاء تصویر به صورت جداگانه بیان می شود. برای مثال رزولوشن Full HD یا ۲ مگاپیکسل (۲MP) به صورت ۱۹۲۰×۱۰۸۰ نمایش داده می شود که بیانگر این است که تصویر تعداد ۱۹۲۰ پیکسل در عرض (width) و ۱۰۸۰ پیکسل در ارتفاء (height) دارد. بدیهی است که هرچه تعداد پیکسل ها بالاتر باشد، رزولوشن تصویر بالاتر و در نهایت تصاویر کیفیت بهتری خواهند داشت.

مخفف کلمات Common Intermediate Format یا رزولوشن استاندارد به اندازه ۳۵۲×۲۸۸ پیکسل است و در برخی از دوربین ‌ها به کار می‌رود.

هوش مصنوعی برای نظارت تصویری از برنامه‌های نرم افزاری رایانه‌ای استفاده می‌کند که تصاویر دوربین های مدار بسته را به منظور شناخت انسان، وسایل نقلیه یا اشیاء تجزیه و تحلیل می‌کند. عملکردهای معمول هوش مصنوعی شامل “تشخیص چهره” ، “شناسایی وسیله رها شده” و “عبور از خط” است.

مخفف اختصاری Audio Video Interleaved که یک قالب ویدئویی معمولی است که در دنیای PC مورد استفاده قرار می گیرد و توسط انواع مختلفی از برنامه‌های پخش کننده استاندارد قابل خواندن است. برخی از تولید کنندگان DVR می‌توانند فیلم را به فایل‌های AVI برای بررسی آسان در یک کامپیوتر استاندارد صادر کنند.

استاندارد نظارت تصویری مدار بسته با کیفیت بالا آنالوگ که از کابل کواکسیال برای انتقال فیلم HD از دوربین های امنیتی به DVR استفاده می‌کند. AHD از وضوح تصویری ۷۲۰p ، ۱۰۸۰p (2MP) ، ۴MP ، ۵MP و ۸MP HD پشتیبانی می‌کند.

مخفف Automatic number-plate recognition است که تکنولوژی پلاکخوانی در دوربین مداربسته می باشد و می تواند حروف پلاک وسایل نقلیه را تشخیص دهد.

IR یا (Infra Red) به معنی مادون قرمز یکی از مشخصه های دوربین های مداربسته است که میزان آن بر حسب متر تعیین می شود. برای مثال اگر دوربینی ۳۰ متر IR داشته باشد به این معنی است که این دوربین در شب و در تاریکی مطلق توسط اشعه مادون قرمز می تواند تا فواصل ۳۰ متری را نمایش دهد. البته باید توجه داشت که تصاویر در حالتی که مادون قرمز یا IR فعال باشد، سیاه و سفید خواهد بود.

به قابلیت تنظیم شدت نور LED های IR به صورت خودکار توسط دوربین های مدار بسته Smart IR گفته میشود

تکنولوژی Starlight در دوربین های دوربین مدار بسته دوربین را قادر می سازد تا یک تصویر رنگی را در شرایط کم نور در اختیار شما قرار دهد. این به این معنی است که در اوایل شب هنگامی که خورشید شروع به تنظیم یک دوربین مدار بسته Starlight می کند، هنوز یک تصویر رنگی تولید می کند در حالی که دوربین های IR آن مادون قرمز را روشن کرده و تصاویری از دید در شب با نور سفید را تولید می کنند. حتی با نور محیطی بسیار کم (مانند نور از ستارگان) هنوز دوربین کامپوزیت Starlight قادر به تولید یک تصویر رنگی کامل است.

استاندارد IP یا (Ingress Protection) یک استاندارد حفاظتی در برابر حملات و خطرات ناشی از شرایط بد آب و هوایی می باشد. این استاندارد دارای چندین کد متفاوت است که هر کدام از آن کدها بیانگر سطح خاصی از حفاظت می باشد.

وسایل و تجهیزات الکترونیکی با کد IP67 در برابر گرد و غبار مقاوم هستند و همچنین می توانند به مدت نیم ساعت در عمق یک متری آب دوام بیاورند.

استاندارد IP یا (Ingress Protection) یک استاندارد حفاظتی در برابر حملات و خطرات ناشی از شرایط بد آب و هوایی می باشد. این استاندارد دارای چندین کد متفاوت است که هر کدام از آن کدها بیانگر سطح خاصی از حفاظت می باشد.

وسایل و تجهیزات الکترونیکی با کد IP68 در برابر گرد و غبار مقاوم هستند و همچنین می توانند به مدت نیم ساعت در عمق یک و نیم متری آب دوام بیاورند.

لنزی با فاصله کانونی ثابت که تصاویر را از فاصله خاصی کاملا واضح نمایش می دهد.

نز وریفوکال نوعی لنز دوربین است که قابلیت تغییر فاصله کانونی خود را دارد، به زبان ساده می‌تواند به صورت اپتیکال زوم به داخل یا بیرون زوم کند. می‌توان این لنزها را طوری تنظیم کرد که محدوده وسیع تری را پوشش دهند یا این که یک محدوده کوچک را با جزئیات بیشتر نمایش دهند. این لنزها می‌توانند زاویه دید و مقدار زوم را تغییر دهند.

بر روی لنز این دوربین‌ها موتور الکتریکی‌‌ای طراحی و نصب شده که به صورت کنترل از راه دور قابلیت چرخش لنز، تنظیم فاصله کانونی، زوم و فوکوس اتوماتیک را دارد. درست بر خلاف لنزهای وری فوکال که شما باید به صورت دستی آن‌ها را تنظیم کنید.
کاربران دوربین‌های مدار بسته مجهز به فناوری موتورایز می‌توانند با استفاده از رابط وب، اپلیکیشن دوربین مداربسته بر روی گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و دستگاه‌های کنترل از راه دور لنز دوربین خود را به راحتی تحت کنترل خود درآورند.

بزرگنمایی نوری یا optical zoom فرایندی در دوربین های مداربسته است که در آن با تغییر فاصله کانونی لنز ها یا عدسی ها تصویر بزرگ می شود. این بزرگنمایی واقعی بوده و در این بزرگنمایی بر خلاف بزرگنمایی دیجیتال از کیفیت تصویر کاسته نمی شود.

بزرگنمایی دیجیتال یا در اصطلاح زوم نرم افزاری به نوعی از بزرگنمایی اطلاق می شود که در آن فاصله کانونی لنز و عدسی ها تغییری نمی کند. بزرگنمایی دیجیتال فقط بخشی از تصویر را با استفاده از map کردن پیکسل ها در ابعاد بزرگتر نمایش می دهد. در بزرگنمایی دیجیتال بر خلاف بزرگنمایی نوری هر چه بیشتر روی تصویر زوم شود کیفیت تصویر به میزان بیشتری افت پیدا می کند و جزئیات تصویر قابل مشاهده نخواهد بود.

منظور از distance در عبارت DORI distance به معنای مسافت می باشد. معنی لغوی این عبارت مسافت DORI می باشد. اما کلمه DORI مخفف چهار کلمه Detect, Observe, Recognize, Identify می باشد. هر کدام از این کلمات به سطحی از دید یا مشاهده اشاره می کند که در ادامه مختصرا به توضیح هر کدام پرداخته می شود.

 

مسافت نمایانی (Detect Distance): این مسافت به کلی ترین و پایین ترین سطح از مشاهده اشاره دارد. منظور از مسافت نمایانی حداکثر فاصله ای است که در تصویر این دوربین دیده می شود. به عبارت دیگر این عدد که بر حسب متر بیان می شود به برد یا میدان دید دوربین اشاره دارد.

 

مسافت مشاهده (Observe Distance): حداکثر فاصله ای است که در تصویر دوربین قابل مشاهده است. منظور از مشاهده سطحی از دید است که در آن وضعیت اشیاء و افراد قابل دیدن و تمایز آنها به راحتی مشخص است. برای مثال می توانید تشخص دهید فردی که در این مسافت قرار دارد در حال انجام چه کاری است.

 

مسافت تشخیص (Recognize Distance): در این فاصله افراد و اشیاء قابل تشخیص هستند. به عبارت دیگر اگر فردی را که قبلا او را دیده اید در این فاصله از دوربین قرار گیرد هویت آن فرد برای شما قابل تشخیص خواهد بود.

 

مسافت شناسایی (Identify Distance): تصاویر دوربین در این مسافت در بالاترین سطح از مشاهده قرار دارد. در این مسافت تمام جزئیات قابل دیدن است و افراد و اشیاء به طور کامل قابل شناسایی هستند. برای مثال چهره افراد قابل شناسایی و متون قابل خواندن هستند.

ناحیه بین نزدیکترین و دورترین شی که در آن هر چیزی که به صورت واضح قابل مشاهده باشد.

لنزهای خودکار Iris , شاتر را بطور خودکار تنظیم می‌کند تا میزان نور کافی در دستگاه تصویربرداری قرار گیرد. از یک موتور و تقویت کننده کوچک ساخته شده است که در آن یک سیگنال کنترلی از دوربین دریافت می‌کند تا یک سطح ویدئوی ثابت یک ولت تا اوج (۱٫۰ Vp-p) را حفظ کند.

HLC سرنام کلمات High Light Compensation و به معنای جبران نور شدید می باشد.

منبع های نورانی با شدت بالا در محیط می توانند تصویر دوربین مداربسته را دچار اختلال کند. برای مثال نور چراغ های اتومبیل ها در شب باعث می شوند نور زیادی به لنز دوربین بتابد و تصویر خراب شود. همچنین در بعضی موارد سارقان از این نقطه ضعف دوربین ها استفاده کرده و در هنگام ارتکاب جرم نور شدیدی به لنز دوربین می تابانند و دوربین را به راحتی از کار می اندازند. حالت HLC می تواند با کاهش نور منبع های نور تا حد زیادی این مشکل را حل کند.

BLC سرنام کلمات Back Light Compensation و به معنای جبران نور پس زمینه می باشد.

در محیط هایی که در میزان شدت نور، اختلاف قابل قابل توجهی وجود دارد، تصویر دوربین در قسمتی بسیار روشن و در قسمتی بسیار تاریک به نظر می رسد. برای مثال اگر در کادر تصویر دوربین پنجره وجود داشته باشد و از آن نور قابل توجهی بتابد، تصویر پنجره به صورت یک هاله ی نورانی و دیگر قسمت های تصویر بسیار تاریک نشان داده می شود. ویژگی BLC در دوربین باعث می شود کمبود نور در قسمت های تاریک تصویر جبران و تصویر قابل نمایش شود. حالت BLC تاثیری بر روی قسمت پر نور ندارد.

مخفف Digital Noise Reduction می باشد که برای کاهش نویز تصویر است.

Digital Noise Reduction سه بعدی ، نویز موجود در تصاویر ثبت شده در محیط‌های کم‌نور را می‌گیرد. به علاوه این قابلیت می‌تواند با حفط کیفیت تصاویر اشغال پهنای باند را نیز کاهش دهد.

WDR سرنام کلمات Wide Dynamic Range و DWDR نیز کوتاه شده عبارت Digital Wide Dynamic Range می باشد. وظیفه این دو تکنولوژی ایجاد توازن نور در تصویر می باشد.

در محیط هایی که در میزان شدت نور تضاد قابل قابل توجهی وجود دارد، تصویر دوربین در قسمتی بسیار روشن و در قسمتی بسیار تاریک به نظر می رسد. برای مثال اگر در کادر تصویر دوربین پنجره وجود داشته باشد و از آن نور قابل توجهی بتابد، تصویر پنجره به صورت یک هاله ی نورانی و دیگر قسمت های تصویر بسیار تاریک نشان داده می شود.

تکنولوژی WDR در دوربین نور قسمت های پر نور را کاهش و نور قسمت های تاریک تصویر را افزایش می دهد و یک تصویر یکدست ارائه می کند.

این قابلیت به دو صورت واقعی و نرم افزاری پیاده سازی می شود. نوع واقعی به صورت سخت افزاری بوده و از کیفیت بالاتری برخوردار می باشد. نوع واقعی به صورت WDR و با واحد اندازه گیری dB مشخص می شود. نوع نرم افزاری با نام DWDR شناخته می شود. DWDR نسبت به WDR واقعی قدرت کمتر ولی قیمت مناسب تری دارد.

زمانی که نور در محل نصب دوربین مداربسته کم شود دیافراگم دوربین بازتر می شود. این کار امکان دریافت نور بیشتر را برای چیپ تصویر دوربین مداربسته فراهم می کند. با این حال این کار تنها تا حدی محدود در در نور کم را تقویت می کند. مکانیزم AGC در واقع یک مکانیزم الکترونیکی برای تنظیم نور محیط است. زمانی که نور محیط کم می شود این مکانیزم از طریق تقویت الکترونیکی سیگنال تصویر، تصاویر را پر نورتر نشان می دهد.

(HD-TVI) رابط ویدئویی حمل و نقل با کیفیت بالا (High Definition Transport Video Interface) است . این یک فناوری پردازش و حمل و نقل سیگنال دیجیتال است که برای انتقال فیلم در دوربین های امنیتی HD و DVR استفاده می‌شود. فناوری HDTV توسط شرکتی به نام Techpoint توسعه یافته است. آنها استاندارد ویدئوی TVI را در سال ۲۰۱۴ منتشر کردند.

در واقع به چیپ یا حسگر تصویر دوربین اشاره می کند. حسگرهای CMOS را گاهی با نام DIS نیز میشناسند. این حسگرها در مقابل حسگرهای CCD در دوربین های مداربسته قرار می گیرند. آنها در مقایسه با حسگرهای CCD ساده تر، ارزان تر و کم مصرف تر هستند اما حساسیت کمتری به نور دارند و تصویری ضعیف تر در نور کم ایجاد می کنند اما وجود اندکی نویز و عدم توانایی در گرفتن تصاویر با کیفیت در موضوعات متحرک، می تواند از معایب آن به شمار رود.

نرخ فریم، به عنوان فرکانس فریم و فریم در ثانیه (FPS) شناخته می‌شود، فرکانس (نرخ) است که در آن یک دستگاه تصویربرداری، تصاویر متوالی بی نظیری را به نام فریم تولید می‌کند.

H264, +H264, H265, +H265 چهار فرمت فشرده سازی مهم تصاویر در دوربین های مداربسته هستند. با افزایش رزولوشن در دوربین های مدابسته میزان نرخ بیت تصویر در آنها نیز افزایش می یابد. در پی افزایش نرخ بیت در تصویر، پهنای باند مورد نیاز و حجم هر واحد از فیلم در یک زمان معین نیز افزایش خواهد یافت. به عبارت دیگر با بالا رفتن کیفیت تصویر دوربین ها به پهنای باند بیشتر در شبکه و به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز است که هر دو هزینه ی زیادی در پی خواهد داشت. برای حل این چالش فرمت های فشرده سازی تصویر در دوربین های مداربسته وظیفه دارند تا با کد کردن بیت های تصویر حجم آن ها را کاهش دهند.

الگوریتم های مربوط به فرمت های فشرده سازی به مرور زمان قوی تر می شوند که در حال حاضر بهترین آن H265+ می باشد. همچنین H265 و H264+ و H264 به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

هر تصویر ویدئویی کامل در NTSC / PAL (فریم) از دو فیلد تشکیل شده است. یک قسمت از خطوط عددی فرد در فریم تشکیل شده و قسمت دیگر از خطوط عددی زوج تشکیل شده است. این خطوط وقتی پشت سر هم مشاهده می‌شوند ، یک فریم تصویر کامل را تشکیل می‌دهند. فرمت های NTSC و PAL با استفاده از اسکن دوگانه فیلدها برای کاهش لرزش بینایی که در مانیتورهای اولیه تلویزیون معمول بود، کاربرد دارند. مانیتورها به مرور زمان بهتر شدند اما “استاندارد” تغییر نکرد. هر فیلد به طور مستقل یک تصویر را تشکیل می‌دهد.

کابل کواکسیال

کابل های کواکسیال (Coaxial Cable) یکی از انواع کابل های پرکارد و رایج در صنعت ارتباطات و صنایع رادیویی و نیز پزشکی می باشد. این کابل انواع مختلفی دارد که معروف ترین آنها RG-58 (کابل های آنتن تلویزیون) RG-59 (کابل های دوربین های مداربسته آنالوگ و HD) RG6 و RG11 می باشد. این کابل ها به لحاظ ساختاری شامل یک مغزی و یک شیلد می باشد که باعث کاهش نویز پذیری می شود.

جنس مغزی می تواند تمام مس، آلیاژ مس و یا آلومینیم باشد که بهترین آن نوع تمام مس می باشد. این قضیه برای شیلد کابل نیز صادق است.

همچنین ضخامت مغزی کابل نیز در کیفیت کابل اهمیت بالایی دارد. مثلا در کابل های RG59 قطر مغزی کابل از ۱٫۲ میلی متر تا ۱٫۸ میلی متر می باشد. هرچه این ضخامت بیشتر باشد کیفیت کابل بالاتر خواهد بود.

در بعضی از کابل های کوکسیال مرغوب برای کاهش نویز علاوه بر شیلد یک لایه فویل نیز در آن ها بکار رفته است.

برای اتصالات این کابل از فیش BNC استفاده می شود.

مخفف رابط چندرسانه ای با کیفیت بالا (High Definition Multimedia Interface). این یک اتصال کابل منفرد است که در لوازم الکترونیکی مصرفی استفاده می‌شود و سطح بالایی از وضوح را نشان می‌دهد.

کابل hmdi

RG-59 یکی از انواع کابل کواکسیال می باشد که در کابل کشی دوربین های مداربسته آنالوگ و انواع تکنولوژی های HD مورد استفاده قرار می گیرد. ماکسیمم مسافتی که این کابل ها می توانند از یک نقطه به نقطه دیگر اتصال برقرار نمایند به کیفیت کابل بستگی دارد. در حالت معمول این کابل ها در کابل کشی دوربین های مداربسته با تکنولوژی HDCVI و HDTVI تا فاصله حدود ۵۰۰ متر را جواب می دهند. برای اتصالات این کابل از فیش BNC استفاده می شود.

فیش BNC پیچی مخصوص دوربین مداربسته

BNC سرنام کلمات Bayonet Neill Concelman می باشد و برای ارتباطات مبتنی بر کابل های کواکسیال کاربرد دارد. اگر از دوربین های مداربسته از نوع آنالوگ یا انواع تکنولوژی های HD استفاده می کنید باید برای سوکت زدن دو سر کابل RG-59 از فیش BNC استفاده کنید. این فیش ها در دو نوع پیچی و پرسی در بازار موجود هستند. فیش های BNC از نوع پیچی نیاز به آچار مخصوص و پرس کردن ندارد و به راحتی می توانید از آنها استفاده کنید. کار کردن با فیش های BNC پرسی کمی سخت تر بوده و نیاز به آچار مخصوص پرس دارد که در صورت نداشتن مهارت کافی فیش غیر قابل استفاده می شود.

فناوری Scene changing (تغییر صحنه) در دوربین های داهوا یک سیستم امنیتی است که هرگونه تغییر اساسی در صحنه را تشخیص می دهد. برای مثال اگر شخصی به دوربین دسترسی فیزیکی داشته باشد می تواند به راحتی روی دوربین را با یک پارچه بپوشاند و یا با منحرف کردن دوربین به جهت دیگر صحنه قبلی را از دید خارج کند. فناوری scene این تغییرات صحنه را تشخیص داده و می تواند بر حسب تظیمات دستگاه اقدام لازم را انجام دهد.

فناوری Video tampering هرگونه دستکاری مخرب در دوربین را که باعث می شود تصویر از حالت طبیعی خارج شود را تشخیص می دهد و بر اساس تنظیمات قبلی می تواند اقدام امنیتی لازم را انجام دهد.

Motion detection به معنای تشخیص حرکت یک فناوری بسیار مفید در دوربین های مداربسته است. با استفاده از Motion detection می توان دوربین را طوری تنظیم کرد که تنها زمانی که حرکتی جلوی دوربین اتفاق می افتند تصاویر روی هارد ضبط شود. در نتیجه در زمان هایی که هیچ حرکتی در جلوی دوربین اتفاق نیوفتد ضبطی صورت نمی گیرد و با این کار تا حد بسیار زیادی در استفاده بهینه از فضای هارد دیسک صرفه جویی می شود. کاربرد دیگر Motion detection در موارد امنیتی می باشد. برای مثال دستگاه می تواند در زمان تشخیص حرکت هشدار دهد یا ایمیل ارسال کند.

یکی از قابلیت هایی که در سیستم هوشمند دوربین­ های IP پشتیبانی می­شود، تشخیص نفوذ یا همان Intrusion detection  است. با استفاده از این قابلیت کاربر می­تواند محدوده­ای را در تصویر مشخص کند. وقتی جسمی وارد این محدوده شود، هشدار فعال خواهد شد.

کاربر می­تواند در قسمت Threshold مدت زمان را تعیین کند. منظور از این زمان, زمانی است که پس از ورود جسم به محدوده باید سپری شود تا هشدار فعال گردد.
میزان حساسیت (Sensitivity) اندازه­ی جسم را تعریف می­کند. هرچه حساسیت بالاتر باشد، ورود کوچکترین اجسام هم باعث فعالیت هشدارها خواهد شد. با تنظیم میزان حساسیت می­توان هشدارهای کاذب را کاهش داد که نتیجه ورود اجسام کوچک و غیرضروری هستند.

به کمک Tripwire می توان در تصویر نواحی یا خطوی را تعریف کرد که هرگاه شخصی یا جسمی از آن خطوط عبور کرد هشدار داده شود.

IVS مخفف INteligent Video Surveliance System  و ب معنی سیستم نظارت تصویری هوشمند می باشد  که با توجه به الگوریتم هوشمندی که در این قابلیت قرار داده شده با مشخص کردن بخشی از تصویر بعنوان ناحیه حساس در صورت ایجاد حرکت یا تغییر در آن سیستم بصورت خودکار به کاربر هشدار می فرستد و آنرا از این واقعه آگاه می سازد.

تکنولوژی IVS از چند بخش تشکیل شده است :

– قابلیت TRIPWIRE (نفوذ از خط)
– قابلیت Intrusion (نفوذ از شکل)
– قابلیت Abandoned Object (شیء رها شده)
– قابلیت missing Object (شئء  از دست رفته)
– قابلیت Scence change (تغییر صحنه)
– قابلیت face Detection (تشخیص چهره)
-قابلیت People Counter (شمارش افراد)

*جهت کسب اطلاعات بیشتر معرفی کامل تکنولوژی IVS به بخش اخرین اخبار مراجعه کنید.

مخفف Dynamic DNS یا DNS پویا یا به طور خاص سیستم نام دامنه پویا است. این سرویسی است که نام دامنه اینترنت را در آدرس های IP نقشه برداری می‌کند. DDNS معمولاًً در هنگام برقراری اتصال از راه دور به سیستم شما برای دوربین های NVR ، DVR و دوربین های IP استفاده می‌شود.

قابلیتی که معمولا در دی وی آر یا NVR وجود دارد و برای تحریک یک رله و یا ارسال ایمیل به شخص تعریف شده در سیستم به کار می رود.

به کمک ویژگی Intrusion می توان تعریف کرد که هرگاه شخصی به یک ناحیه خاص در که در تصویر مشخص کرده ایم وارد شد یا از آن خارج شد به ما هشدار داده شود.

PoE مخفف عبارت Power Over Ethernet و به معنای انتقال جریان برق از طریق کابل شبکه می باشد. بر اساس این تعریف دوربین های PoE این قابلیت را دارند تا بدون نیاز به تغذیه مجزا یا آداپتور تنها از طریق کابل شبکه دیتا کار کنند. در واقع تغذیه از طریق سیم های بلا استفاده در کابل شبکه عبور داده می شود. لازم به ذکر است این انتقال از طریق سوییچ مجهز به PoE صورت می گیرد. PoE دارای چندین استاندارد مختلف است که در دوربین مداربسته داهوا معمولا از استاندارد IEEE 802.3af استفاده می شود. این استاندارد ولتاژی در حدود ۴۴ ولت و جریانی در حد ۳۵۰ میلی آمپر دارد.

PoC مخفف عبارت Power over Coaxial  و به معنی انتقال جریان برق از طریق کابل کواکسیال می باشد. در این صورت دیگر نیاز به نصب آداپتور در کنار هر دوربین مداربسته نمی باشد و تنها هر دوربین با یک کابل کواکسیال کار می کند. این فناوری به نوعی از روی فناوری PoE ساخته شده است. بدین صورت که فناوری PoE مخصوص دوربین های IP یا دیگر وسایل تحت شبکه می باشد اما PoC برای دوربین HDCVI داهوا و دیگر دوربین های HD می باشد. اطلاعات بیشتر

RAM مخفف عبارت Random Access Memory و به معنای حافظه با دستیابی تصادفی می باشد. این نوع حافظه از نوع حافظه های موقت می باشد و با قطع برق کاملا پاک می شود. ویژگی اصلی حافظه RAM قابلیت خواندنی و نوشتنی آن است. این نوع حافظه ها سرعت بالایی دارند و برای پردازش های سنگین اطلاعات و داده های مورد نیاز را در خود نگه می دارند. هرچه میزان RAM دوربین مداربسته یا دستگاه DVR یا NVR بالاتر باشد، سرعت بالاتر و عملکرد روان تر خواهد بود.

ROM مخفف عبارت Read Only Memory می باشد. این نوع از حافظه همانطور که از نامش پیداست تنها قابلیت خوانده شدن دارد. معمولا اطلاعات مربوط به سیسیتم عامل و رابط کاربری و دیگر تنظیمات ثابت در این حافظه قرار می گیرد. بالا بودن میزان ظرفیت ROM ارتباطی با سرعت دستگاه یا دوربین مداربسته ندارد. اما میتوان گفت دوربین های مداربسته یا دستگاه های DVR و NVR با میزان ROM بالاتر احتمالا امکانات نرم افزاری بیشتری دارند.

در DVR تهیه نسخه پشتیبان به معنی پشتیبان گیری و ذخیره بخش انتخاب شده‌ای از فیلم به منظور بررسی آن در رایانه یا یک دستگاه خارجی اشاره دارد. به این حالت Export نیز گفته می‌شود.

Plug n Play اساساً بدین معنی است که محصول به گونه ای از پیش تنظیم شده است که ممکن است برای اتصال به سیستم به هیچ تنظیماتی توسط کاربر نهایی نیاز نباشد.

بخشهای جداگانه ارتباط داده. یک بیت واحدی از کوچکترین قسمت جریان داده کلی است. اندازه‌گیری در پورت‌های RS-232 ، RS-485 و غیره با بیت بر ثانیه استفاده می‌شود.

میزان بیت ریت با مبنای بیت بر واحد ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. در فیلم IP معمولاًً به میزان کمی از دوربین مداربسته تحت شبکه اشاره دارد. کنترل میزان بیت، پهنای باند مورد نیاز را برای انتقال داده از دوربین کنترل می‌کند. پردازنده دوربین حداکثر میزان بیت ارسال شده از دوربین را به تنظیم نرخ بیت انتخاب شده محدود می‌کند.

از عمومی ترین تجهیزات زیر ساخت شبکه های کامپیوتری ، رک ها می باشند . رک محفظه فلزی است که جهت نگهداری و محافظت از تجهیزات مختلف شبکه مانند کابل ، سوئیچ ، پچ پنل ، سرور ،تجهیزات مخابراتی، upsو … مورد استفاده قرار می گیرد.

رک